האם חברות הייטק נעזרות בייעוץ עסקי?

פנינו שאלה מאוד פשוטה: האם חברות הייטק נעזרות בייעוץ עסקי? ויש לכך מספר אספקטים. ראשית – האם הן בכלל צריכות. שנית, מה זה יכול לתרום להן. ולבסוף – האם הן באמת עושות את זה? בכתבה זו נסקור אספקטים אלו בניסיון לייצר ניסוי מחשבה שירחיב את ההסתכלות שלנו על הנושא.

האם חברות הייטק נעזרות ביועצים עסקיים?

ראשית, האם חברות הייטק בכלל צריכות ייעוץ עסקי? מדובר בשאלה מצוינת. מצד אחד, ניתן להגיד, שכאשר אחד מתוך תשעה אנשים בשוק העבודה עוסק בהייטק – כנראה שהן במצב טוב. מדובר בנתון מתוך כתבה של כלכליסט שיצאה בתקופה שהיו לא מעט אנשים מחוץ לשוק העבודה, כך שהיה ריבוי של אנשים בהייטק. זה כשלעצמו נתון מיידע – שיש כל כך הרבה משרות הייטק מאוישות, גם בזמנים בהם אחוזי האבטלה גבוהים באופן יחסי. ועם זאת, אם נדבר עם בכירים בממסדי הייטק שונים נוכל לשמוע דווקא על מחוסר באיוש המשרות.

האם חברות מצליחות נעזרות ביועצים עסקיים?

וזה מציג תמונה מעניינת. מצד אחד, המון (באופן יחסי) אנשים עובדים בהייטק. מצד שני, עדיין יש משרות לא מאוישות. כלומר, יש להייטק הרבה מאוד פונקציות שהוא מנסה למלא, כך שיש צורך ביותר ויותר אנשים שייקחו את המושכות ויעזרו לדחוף את המכונה קדימה. וזה אומר, "שהעסקים טובים", הלא כן? אם אנחנו רואים שחברה מתרחבת, זה לבטח אומר לנו שיש לה יותר כסף להעסיק עובדים, או לפחות שהעסקים שהיא עושה מצריכים יותר עובדים. זו כמובן רק הנחה שנניח כאן לצורך ניסוי המחשבה.

מה זה אומר מבחינת היוועצותן של חברות הייטק עם יועצים עסקיים? ובכן, זה יכול להגיד שלושה דברים:

  1. חברות הייטק לא צריכות ייעוץ עסקי כי הן כל כך מוצלחות שאין צורך לאפטמז (מלשון אופטימיזציה) את היעילות העסקית שלהן
  2. חברות הייטק כבר משתמשות בייעוץ עסקי כדי להגיע למצב בו "העסקים פורחים"
  3. חברות הייטק צריכות, או לפחות, יכולות להיעזר בייעוץ עסקי כדי למטב את ההתנהלות העסקית שלהן. לוודא שיש להן יותר משרות מאוישות ושהן ממנפות את ההצלחה העסקית (או לפחות את הפעילות העסקית להצלחה עסקית) ענפה יותר.

איך יועץ עסקי יכול לתמוך במטרותיה של חברת הייטק?

כך שמתוך מה שתיארנו עד כה, נוכל להניח אחת משלושת האפשרויות שמנינו בפסקה הקודמת. כעת, נוכל לבדוק מה ואיך ייעוץ עסקי יכול לתרום לחברות הייטק. כדי להבין זאת, הבה נבדוק מה ייעוץ עסקי נותן באופן כללי וכיצד זה מתקשר למטרות של חברת הייטק. ייעוץ עסקי מאפשר ללקוחותיו להבין איך לנהל עסקים בצורה מיטיבה יותר. יועץ הוא זה שמכיר את העץ. מה זה אומר? לעץ יש תהליך גדילה. מהזרע לגזע ולשלב הפרי (וחוזר חלילה). ישנם מחזורי גדילה שהעץ נכח בהם, עשה את שלו. ובשלב מסוים, הוא יכול לייעץ עליהם גם לאנשים אחרים.

יועץ עסקי הוא אדם שהלך את הדרך?

כך שיועץ עסקי הוא קודם כל עץ עסקי. עץ שעסק בתהליכי הגדילה שלו. ומתוך כך יכול ללמד אנשים אחרים (או עצים בפוטנציה) כיצד לצמוח ולגדול. מדובר על אדם שהלך את הדרך, במילים אחרות. אם יש לנו חברת טכנולוגיה שטרם הכניסה כסף, או יכולה להכניס יותר כסף, או רוצה להבין איך להתנהל בצורה עסקית מסוימת – "עץ" (יועץ עסקי שצמח מהאדמה וכבר עשה את הדרך)  יכול לעזור – כי הוא "כבר היה שם". הוא יודע לאן זה הולך.

איך אדם שהלך את הדרך יכול לסייע לחברת הייטק?

כך שלא משנה כמה "העסקים טובים או פורחים", אם אפשר יותר טוב, ויש אדם שעשה יותר טוב והוא יודע ללמד ולייעץ בנוגע לזה – הוא כבר יכול לעזור לחברת הטכנולוגיה ללכת את הדרך. לא משנה כמה עובדים יש לה, כמה הכנסות יש לה. אם היא טרם הלכה את הדרך שהיועץ הלך, או אם יש לו ערך מיוחד לתת – היא יכולה להיעזר ביועץ עסקי שכזה.

מה הערך של ייעוץ עסקי בהגשמת מטרות עסקיות?

הבה נזכור שלחברות הייטק יש את המטרות שלהן. כלומר, יש להן את נתיב ההתקדמות בדרך למטרות שלהן. כאשר יש מישהו שעוזר להן ללכת את הדרך ומלווה אותן בדרך להצלחה, אפשר שתהליך ההתקדמות שלהן הופך ליעיל ונתמך יותר. וזה נהדר. כך שקצב ההתקדמות שלהן מואץ או לפחות מקבל  את התמיכה הדרושה לו. ויכולתה של חברת הטכנולוגיה להעמיד מוצר חידש ו/או לקדם רעיון חדש, ו/או להביא משהו חדש אל השוק.

כלומר, חברת ההייטק מקבלת עזרה ממשית בהבאת מוצר חדש אל השוק. בין אם מדובר על מוצר פיזי ו/או על תוכנה. יועץ עסקי יכול לסייע בתהליך. לעתים הדבר יתבטא ביכולתו לעזור לחברה להבין כיצד להפוך את זה לרווחי, לעתים זה יתבטא באסטרטגיה שיווקית ועסקית ולעתים הדבר יתבטא במיטוב תהליכים עסקיים שהחברה עובדת איתם בדרך להגשמת מטרותיה.